مایکروسافت مدل رایگان و پر از تبلیغات Xbox Cloud Gaming را آزمایش میکند
1 دقیقه خوانده شده
به نظر میرسد شرکت مایکروسافت پس از افزایش پنجاه درصدی قیمتهای سرویس Xbox Game Pass ، هنوز تغییرات خود را در خدمات بازیهای خود تکمیل نکرده است. یک نسخه رایگان از سرویس Xbox Cloud Gaming در حال حاضر به صورت داخلی در حال آزمایش است و قرار است به زودی آزمایش عمومی آن اعلام شود.
به گزارش بخش اخبار گیمینگ رسانه اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، نکته قابل توجه اینجاست که رایگان بودن این نسخه با نمایش تبلیغات همراه خواهد بود. نحوه کارکرد این سرویس به این صورت است که بازیکنان قادر خواهند بود بازیهای رایگان و برخی از بازیهای خودشان را به همراه مجموعهای از عناوین کلاسیک Xbox Retro Classic به صورت استریم بازی کنند. نحوه نمایش تبلیغات هم بدین شکل است که کاربران باید پیش از آغاز استریم هر بازی حدود دو دقیقه تبلیغات را مشاهده کنند.
مایکروسافت در حال حاضر برای این نسخه رایگان محدودیتهایی را در نظر گرفته است که شامل جلسات یک ساعته بازی و در مجموع حداکثر پنج ساعت بازی رایگان در ماه میشود. این نسخه قرار است بر روی رایانههای شخصی کنسولهای Xbox و دستگاههای دستی در دسترس باشد. هرچند ممکن است این محدودیتهای زمانی تا زمان عرضه نهایی تغییر کند. قبلاً زمزمههایی شنیده شده بود که مایکروسافت در پی عرضه Cloud Gaming با قیمتی مقرونبهصرفهتر است که این موضوع میتوانست به افزایش قیمتهای اخیر Xbox Game Pass نیز اشاره داشته باشد اما طرح جدید یک قدم فراتر میرود.
با این وجود باید دید چه کسانی با محدودیتهای شدید جلسات یک ساعته و حداکثر پنج ساعت در ماه میتوانند از این سرویس راضی باشند. این طرح جدید پس از افزایش قیمت کنسولها و به دنبال آن حذف برخی از قابلیتهای کاهش دهنده هزینه و تخفیفها برای مشترکین عرضه میشود و احتمالاً با حجم بیشتری از تبلیغات روبرو خواهد بود.
در مجموع به نظر نمیرسد این تحولات با استقبال عمومی پرشوری همراه باشد. در کنار افزایش تعداد عناوین روز اول عرضه برای مشترکین آلتیمیت و اضافه شدن Fortnite Crew و Ubisoft+ Classics به این بسته که توجیهی برای افزایش قیمتها بودند این حرکت جدید مایکروسافت میتواند استراتژی بلندمدت این شرکت برای جذب مخاطبانی باشد که علاقهای به پرداخت حق اشتراک کامل ندارند.
احتمالاً یک ردیف اشتراک فقط ابری، یک ردیف با پشتیبانی تبلیغاتی یا پیشنهادات موبایل-محور در آینده در دسترس قرار خواهند گرفت. سؤال بزرگ آینده این است که آیا سرویس گیم پس میتواند خارج از کنسولها به یک محصول پایدار تبدیل شود و مایکروسافت چگونه به بهترین شکل ممکن به این مخاطبان دست یابد. دستیابی به این هدف حداقل مستلزم کاهش هزینه ورودی برای ردیف Essential و آزمایش مدلهای مختلف مانند نسخههای فقط ابری دارای تبلیغات یا تمرکز بر عرضه موبایلی است. مایکروسافت برنامهریزی کرده است که پیش از عرضه کامل این سرویس در ماههای آینده آن را از طریق یک بتای عمومی تست کند تا بازخوردهای نهایی را دریافت نماید.