ش. نوامبر 22nd, 2025

pmcm

پایگاه مرکزخبر کامپیوتر و موبایل

پردازنده اینتل ۸۰۸۰ باعث شده بود بازی Space Invaders سریع‌تر شود

1 دقیقه خوانده شده

بازی Space Invaders یکی از خاطره‌انگیزترین بازی‌های ویدیویی است که ۴۷ سال پیش عرضه شد. اما حالا یک برنامه‌نویس فاش کرده که گلوگاه پردازنده ۸۰۸۰ اینتل که این بازی روی آن اجرا می‌شد باعث شده بود دشمنان در بازی کلاسیک Space Invaders به‌مرور سرعت بیشتری پیدا کنند.

به گزارش Tom’s Hardware، یک کاربر در ایکس به نام Zuhaitz که خود را متخصص زبان‌های برنامه‌نویسی C/C++ معرفی کرده، گفته افزایش هیجان‌انگیز سرعت بازی کلاسیک Space Invaders ناشی از برنامه‌نویسی آن نبوده است. بلکه دلیلش این بوده که پردازنده اینتل ۸۰۸۰ که بازی روی آن اجرا می‌شد، هرچه موجودات فضایی توسط بازیکن با شلیک موشک‌های لیزری نابود می‌شدند، کد بازی را سریع‌تر اجرا می‌کرده است.

بازی کلاسیک Space Invaders روی پردازنده اینتل ۸۰۸۰ اجرا می‌شد

پردازنده اینتل ۸۰۸۰ که در سال ۱۹۷۴ معرفی شد، جانشین پردازنده افسانه‌ای ۸۰۰۸ بود و با معماری قدرتمندتر و انعطاف‌پذیرتر به بازار عرضه شد. با داشتن حدود ۵۰۰۰ ترانزیستور، باس ۸/۱۶ بیتی و فرکانس حدود ۲.۰ مگاهرتز، اجرای بازی Space Invaders روی پردازنده ۸۰۸۰ با وضوح ۲۲۴ × ۲۵۶ پیکسل تک‌رنگ احتمالاً نزدیک به حداکثر توانایی‌های این پردازنده بود. همین مسئله باعث می‌شد نابودی دشمنان بر تجربه بازی کاربر تأثیر بگذارد.

Space Invaders

با اینکه پردازنده توسط یک شتاب‌دهنده ویدیویی اختصاصی Fujitsu MB14241 همراهی می‌شد، کاهش عملکرد ناشی از گلوگاه پردازنده ادامه‌دار بود.

همان‌طور که Zuhaitz در پست خود اشاره کرده، بررسی کد منبع بازی نشان می‌دهد که هیچ قطعه کدی برای تنظیم سرعت بازی هنگام نابودی بیگانگان وجود نداشت. این کاربر می‌گوید: «در ابتدای بازی، تغییر موقعیت، بازآفرینی اسپریت‌ها و بررسی برخوردها برای هر یک از ۵۵ بیگانه بسیار پردردسر بود.»

این باگ صرفاً به یکی از ویژگی‌های این بازی تبدیل نشد، بلکه برای بازیکنان نسخه اصلی Space Invaders خصوصیتی هیجان‌انگیز و جذاب بود و به صاحبان دستگاه‌های آرکید کمک می‌کرد تا بازیکنان را درگیر بازی کنند.

درباره تیم تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *