د. ژوئن 2nd, 2025

pmcm

پایگاه مرکزخبر کامپیوتر و موبایل

وعده مجدد سایپا برای تحویل شاهین به مشتریان، انتظارها به ۲۵ ماه رسید!

1 دقیقه خوانده شده

مشکلات سایپا برای تحویل شاهین به مشتریان همچنان ادامه دارد. حواله‌داران شاهین که از تأخیر ۲۵ ماهه سایپا در تحویل خودروهایشان گلایه‌مندند، اخیراً جنبشی اعتراضی راه انداخته‌اند. از سوی دیگر سایپا نیز همچنان وعده تحویل خودروها را می‌دهد، وعده‌هایی که تکراری شده‌اند.

سایپا در مرحله دوم عرضه خودروهای داخلی در سامانه یکپارچه که خرداد ۱۴۰۲ برگزار شد، تعداد بسیار زیادی خودرو شاهین را به متقاضیان ارائه کرد. آن زمان، موعد تحویل بیشتر خودروهای شاهین دنده‌ای و اتوماتیک به مشتریان پاییز و زمستان ۱۴۰۳ اعلام شد؛ به‌عبارتی سایپا حدود یک سال و نیم زمان داشت تعداد قابل‌توجهی شاهین تولید کند و به مشتریان تحویل دهد.

همچنین بخوانید: توضیحات سایپا پیرامون شرایط فروش شاهین: تقاضا بیش از حد بود

باوجوداین، سایپا زمان را غنیمت نشمرد. پاییز و زمستان سال گذشته، این شرکت از مشتریان شاهین خواست نیمی از وجه خودرو را به حساب شرکت واریز کنند و اتومبیل خود را چند ماه بعد تحویل بگیرند اما حتی نتوانست در این فرصت چندماهه هم برنامه تولید خود را عملیاتی کند.

اعتراض مشتریان به تأخیرهای بسیار در تحویل شاهین

تأخیرهای مکرر سایپا در تحویل شاهین باعث اعتراض مشتریان شده است. حتی برخی از این مشتریان وجه خودرو را نیز تکمیل کرده‌اند اما هنوز سایپا به آنها خودرو تحویل نداده است. اعتراضات پی‌در‌پی خریداران باعث شده سایپا به این موضوع واکنش نشان دهد.

سایپا با انتشار ویدیویی در خبرگزاری رسمی خود، از توقف ثبت‌نام خودروهای اطلس، شاهین و سهند خبر داد. به گفته «آقای کریمی»، مدیر بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا، 3 هفته اخیر حدود 7 هزار دستگاه از تعهدات این خودروها کاهش یافته است اما سایپا باید ۴۰ هزار دستگاه شاهین، سهند و اطلس به مشتریانش تحویل بدهد؛ بنابراین تاکنون فقط حدود یک‌ششم تعهدات سایپا به دست مشتریان رسیده‌اند.

تحویل شاهین
موتور شاهین سایپا، بزرگ‌ترین نقطه ضعف این خودرو در مقایسه با رقبایش

باتوجه‌به شرایط فعلی بازار، خرید خودرو و سرمایه‌گذاری در این بازار به‌هیچ‌وجه جذاب نیست. ممکن است هفته‌های آینده با کاهش نرخ طلا و ارزهای خارجی، گروهی از مشتریان سایپا از خرید خودرو منصرف شوند. این موضوع می‌تواند بار مالی قابل‌‌توجهی به سایپا تحمیل کند اما از سوی دیگر، از تعهدات این شرکت می‌کاهد. همچنین سایپا می‌تواند گروهی از مشتریان را به خرید پارس نوآ دعوت کند، نسخه ایرانیزه رنو تندر ۹۰ که هم‌اکنون تولید آن در پارس‌خودرو (زیرمجموعه سایپا) آغاز شده است.

درباره تیم تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *