ش. آوریل 19th, 2025

pmcm

پایگاه مرکزخبر کامپیوتر و موبایل

دلایل و علائم خرابی رله فن رادیاتور خودرو؛ راهنمای کامل

1 دقیقه خوانده شده

29 فروردین 1404 ساعت 20:35

در این مطلب به بررسی جامع رله فن رادیاتور خودرو، علائم و دلایل خرابی آن در سیستم خنک‌کاری و همچنین راه‌های عیب‌یابی آن می‌پردازیم.

سیستم خنک‌کاری خودرو، مجموعه‌ای پیچیده و حیاتی است که وظیفه حفظ دمای بهینه پیشرانه را بر عهده دارد. این سیستم، متشکل از اجزای مختلفی همچون رادیاتور، ترموستات، واترپمپ، و فن خنک‌کننده است که همگی در تعامل با یکدیگر، از داغ شدن بیش از حد موتور و آسیب‌های ناشی از آن جلوگیری می‌کنند. در میان این اجزا، قطعه‌ای کمتر شناخته شده اما بسیار مهم به نام رله فن وجود دارد که اغلب رانندگان از نقش کلیدی آن در عملکرد صحیح سیستم خنک‌کاری غافل هستند.

رله فن، در واقع یک کلید الکترومغناطیسی است که وظیفه «کنترل عملکرد فن خنک‌کننده رادیاتور» را بر عهده دارد. به عبارت دیگر، این قطعه با دریافت فرمان از واحد کنترل الکترونیکی موتور (ECU)، جریان الکتریکی لازم برای فعال‌سازی فن را فراهم کرده و به این ترتیب، دمای موتور را در محدوده مطلوب تنظیم می‌کند. با توجه به اهمیت این قطعه در سیستم خنک‌کاری، قصد داریم تا در این بخش از اخبار خودرو به بررسی کامل رله فن رادیاتور بپردازیم.

فهرست مطالب

بررسی رله فن رادیاتور و علائم خرابی آن

رله فن رادیاتوررله فن رادیاتور

رله فن از یک سیم‌پیچ، یک هسته آهنی، یک کنتاکت متحرک و یک کنتاکت ثابت تشکیل شده است. زمانی که ECU تشخیص می‌دهد که دمای موتور از حد مجاز فراتر رفته است، یک سیگنال الکتریکی به سیم‌پیچ رله فن ارسال می‌کند. این سیگنال، باعث ایجاد یک میدان مغناطیسی در سیم‌پیچ شده و هسته آهنی را به سمت خود جذب می‌کند.

حرکت هسته آهنی، باعث بسته شدن کنتاکت‌های متحرک و ثابت می‌شود و در نتیجه جریان الکتریکی از باتری به فن خنک‌کننده رادیاتور منتقل شده و فن شروع به کار می‌کند. با کاهش دمای موتور و قطع سیگنال ارسالی از ECU، میدان مغناطیسی از بین رفته و کنتاکت‌ها از یکدیگر جدا می‌شوند و فن خاموش می‌شود.

خرابی رله فن، می‌تواند منجر به مشکلات جدی و پرهزینه شود. به همین دلیل، آگاهی از نشانه‌های خرابی این قطعه و اقدام به موقع برای رفع آن، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. علائم خرابی این قطعه عبارتند از:

داغ شدن غیرطبیعی موتور

اگر رله فن خراب شود فن نمی‌تواند به موقع فعال شود و وظیفه خنک کردن موتور را انجام دهد. در نتیجه، دمای موتور به طور غیرعادی افزایش می‌یابد و می‌تواند منجر به آسیب‌های جدی به قطعات مختلف موتور شود. داغ شدن موتور می‌تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد، از جمله کمبود آب رادیاتور، خرابی ترموستات، خرابی واترپمپ و نشتی در سیستم خنک‌کاری. بنابراین، در صورت مشاهده این علامت باید تمامی احتمالات را بررسی کنید تا علت اصلی مشکل را پیدا کنید.

رله فن رادیاتوررله فن رادیاتور

عدم کار کردن یا روشن ماندن دائمی فن

یکی از رایج‌ترین و آشکارترین نشانه‌های خرابی رله فن رادیاتور، عدم کارکرد فن یا روشن ماندن دائمی آن است. رله فن، وظیفه برقراری ارتباط بین واحد کنترل الکترونیکی موتور (ECU) و فن رادیاتور را بر عهده دارد. در صورت خرابی رله فن، این ارتباط مختل شده و فن نمی‌تواند به درستی عمل کند. در یک حالت، رله فن نمی‌تواند جریان الکتریکی لازم را به فن رادیاتور برساند و در نتیجه، فن از کار می‌افتد و نمی‌تواند وظیفه خنک کردن موتور را انجام دهد.

در حالت دیگر، رله فن در حالت «وصل» گیر کرده و به طور مداوم جریان الکتریکی را از خود عبور می‌دهد. در نتیجه، فن به طور یکسره روشن می‌ماند. این وضعیت علاوه بر ایجاد صدای مزاحم، می‌تواند باعث خالی شدن باتری خودرو در مدت کوتاهی شود و همچنین طول عمر فن را کاهش دهد. لازم به ذکر است که در برخی از خودروها، فن پس از خاموش شدن موتور نیز برای چند دقیقه به کار خود ادامه می‌دهد تا دمای موتور را کاهش دهد. این یک عملکرد طبیعی است و نباید با خرابی رله فن اشتباه گرفته شود.

رله فن رادیاتوررله فن رادیاتور

ایراد در کولر خودرو

در اکثر خودروها، فن خنک‌کننده رادیاتور، علاوه بر خنک کردن موتور، نقش مهمی در عملکرد سیستم تهویه مطبوع (کولر) نیز دارد. این فن، با عبور دادن هوا از کندانسور کولر، به خنک شدن مبرد (گاز کولر) کمک می‌کند. اگر رله فن خراب شود و فن به درستی کار نکند، کندانسور به اندازه کافی خنک نمی‌شود و عملکرد کولر به شدت کاهش می‌یابد. در نتیجه، کابین خودرو به خوبی خنک نمی‌شود و سرنشینان احساس گرما می‌کنند. ضعف در عملکرد کولر می‌تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد، از جمله کمبود گاز کولر، خرابی کمپرسور کولر و گرفتگی فیلتر کابین.

بیشتر بخوانید

روشن شدن چراغ چک و آمپر دما

روشن شدن چراغ چک یا چراغ هشدار دمای بالای موتور، نشانه‌ای از وجود مشکل در سیستم خنک‌کاری خودرو است. در بسیاری از خودروها، خرابی رله فن می‌تواند باعث روشن شدن این چراغ‌ها شود. ECU با دریافت اطلاعات از سنسورهای دما، متوجه افزایش غیرعادی دمای موتور شده و چراغ چک را روشن می‌کند. چراغ چک، یک چراغ هشدار عمومی است و می‌تواند به دلایل مختلفی روشن شود. برای تشخیص دقیق علت روشن شدن چراغ چک، باید از دستگاه دیاگ استفاده کرد و کد خطای مربوطه را بررسی کرد.

دلایل خرابی رله فن در خودرو

دلایل خرابی رله فن در خودرودلایل خرابی رله فن در خودرو

پس از آشنایی با نشانه‌های خرابی رله فن رادیاتور، حال نوبت به بررسی علل و عوامل از کار افتادن این قطعه حیاتی می‌رسد. در ذیل مهمترین این علت‌ها را نام می‌بریم.

1. مشکلات برقی: سیستم برقی خودرو، مجموعه‌ای پیچیده از سیم‌کشی‌ها، سنسورها و قطعات الکترونیکی است که عملکرد صحیح آن، برای کارکرد درست تمامی اجزای خودرو ضروری است. ولتاژ نامناسب، یکی از شایع‌ترین مشکلات برقی است که می‌تواند باعث خرابی رله فن شود. ولتاژ پایین، می‌تواند باعث کاهش توانایی رله در فعال کردن فن شود و ولتاژ بالا، می‌تواند باعث سوختن سیم‌پیچ‌های رله و از کار افتادن آن شود. نوسانات ولتاژ، نیز می‌تواند به مرور زمان باعث آسیب دیدن رله فن شود.

2. فرسودگی و زنگ‌زدگی: مانند هر قطعه دیگری در خودرو، رله فن نیز در معرض فرسودگی و استهلاک قرار دارد. با گذشت زمان و افزایش کارکرد خودرو، قطعات داخلی رله فن، به ویژه سیم‌پیچ‌ها و کنتاکت‌ها دچار فرسودگی شده و کیفیت خود را از دست می‌دهند. این فرسودگی، می‌تواند منجر به کاهش توانایی رله در انتقال جریان الکتریکی و در نهایت، خرابی آن شود.

علاوه بر فرسودگی، زنگ‌زدگی نیز می‌تواند یکی از عوامل اصلی خرابی رله فن باشد. رله فن معمولاً در محفظه موتور و در معرض رطوبت و آلودگی قرار دارد. نفوذ رطوبت به داخل رله، به ویژه در هنگام شستشوی موتور، می‌تواند باعث زنگ‌زدگی قطعات داخلی آن شود. زنگ‌زدگی باعث افزایش مقاومت الکتریکی در رله شده و عملکرد آن را مختل می‌کند.

دلایل خرابی رله فن در خودرودلایل خرابی رله فن در خودرو

3. تخلیه جریان زیاد از فن یا خرابی ECU: عبور جریان زیاد از فن می‌تواند به رله فن آسیب برساند. این مشکل، معمولاً در فن‌های فرسوده یا دارای مشکل در سیم‌پیچ‌ها رخ می‌دهد. افزایش جریان مصرفی فن، باعث افزایش دمای رله شده و می‌تواند منجر به سوختن آن شود. همچنین خرابی ECU نیز می‌تواند باعث اختلال در عملکرد رله فن شود. ECU، وظیفه ارسال دستور فعال شدن فن را به رله فن بر عهده دارد. هرگونه مشکل می‌تواند باعث ارسال دستور اشتباه به رله فن شده و آن را به طور مداوم روشن یا خاموش کند.

4. فشار زیاد روی سیستم خنک‌کننده: سیستم خنک‌کننده خودرو، وظیفه حفظ دمای مناسب موتور را بر عهده دارد. در فصل‌های گرم سال و در شرایط ترافیک سنگین، سیستم خنک‌کننده مجبور است با تمام توان کار کند تا از داغ شدن موتور جلوگیری کند. در این شرایط، رله فن نیز به طور مداوم تحت فشار قرار دارد تا فن را به حرکت درآورده و اجزای موتور را خنک کند.

کارکرد مداوم و تحت فشار رله فن، می‌تواند باعث افزایش دمای آن شده و طول عمر آن را کاهش دهد. گرمای زیاد، می‌تواند باعث ذوب شدن عایق سیم‌پیچ‌های رله و از کار افتادن آن شود. استفاده از سیستم خنک‌کننده نامناسب و عدم تعویض به موقع آب رادیاتور، می‌تواند باعث افزایش فشار بر روی سیستم خنک‌کننده و در نتیجه، افزایش فشار بر روی رله فن شود.

دلایل خرابی رله فن در خودرودلایل خرابی رله فن در خودرو

5. کیفیت پایین قطعه: استفاده از قطعات غیراصلی و ارزان‌قیمت، می‌تواند در کوتاه‌مدت باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها شود، اما در بلندمدت می‌تواند هزینه‌های بیشتری را برای شما به همراه داشته باشد. رله فن‌های بی‌کیفیت، معمولاً از مواد اولیه نامرغوب ساخته شده و طول عمر کوتاهی دارند. این رله‌ها ممکن است در شرایط سخت، عملکرد مناسبی نداشته باشند و به سرعت خراب شوند. بنابراین برای خرید رله فن، حتماً به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید و از قطعات اصلی و با کیفیت استفاده کنید.

راه‌های عیب‌یابی مشکلات رله فن رادیاتور

خوشبختانه، عیب‌یابی رله فن کار چندان پیچیده‌ای نیست و با استفاده از روش‌های ساده‌ای که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم، می‌توانید به سرعت مشکل را تشخیص داده و نسبت به رفع آن اقدام کنید.

مشکلات رادیاتورمشکلات رادیاتور

1. تشخیص اولیه با گوش دادن: ساده‌ترین و سریع‌ترین راه برای بررسی عملکرد رله فن، گوش دادن به صدای آن است. برای این کار، موتور را روشن کنید و اجازه دهید موتور خودرو به دمای کارکرد طبیعی خود برسد. کاپوت را باز کنید تا دسترسی به رله فن را فراهم کنید. رله فن معمولاً در جعبه فیوز واقع در محفظه موتور قرار دارد. با نزدیک شدن دمای موتور به محدوده فعال شدن فن، به دقت به صدای «تیک» مانند فعال شدن رله فن گوش کنید. این صدا، نشان‌دهنده این است که رله فن به درستی کار می‌کند و جریان الکتریکی را به فن منتقل می‌کند.

بیشتر بخوانید

اگر صدای مورد نظر شنیده نشد و فن کار نکرد، به احتمال زیاد رله فن خراب است. البته قبل از تعویض رله، از سالم بودن فیوز مربوط به فن و همچنین سالم بودن خود فن اطمینان حاصل کنید. روشن شدن فن قبل از رسیدن دمای موتور به محدوده فعال شدن نشان‌دهنده این است که رله فن در حالت وصل گیر کرده است و به طور مداوم جریان الکتریکی را به فن منتقل می‌کند. روشن ماندن فن به صورت یکسره پس از خاموش کردن موتور نیز نشان‌دهنده گیر کردن رله فن در حالت مذکور است.

دستگاه مولتی‌متردستگاه مولتی‌متر

اندازه‌گیری مقاومت رله فن با مولتی‌متر: مولتی‌متر، ابزاری کارآمد برای اندازه‌گیری پارامترهای الکتریکی مانند ولتاژ، جریان و مقاومت است. با استفاده از مولتی‌متر، می‌توانید به طور دقیق مقاومت رله فن را اندازه‌گیری کرده و از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید. برای تست با مولتی‌متر، ابتدا رله فن را از مدار خارج کنید. سپس مولتی‌متر را در حالت اندازه‌گیری مقاومت قرار دهید.

مقاومت در محدوده استاندارد (معمولاً بین 40 تا 120 اُهم) بسته به مدل خودرو و شرکت سازنده، نشان‌دهنده سالم بودن رله فن است. همچنین مقاومت بسیار کم (نزدیک به صفر) نشان می‌دهد که سیم‌پیچ‌های رله فن اتصال کوتاه شده‌اند و رله خراب است. مقاومت بسیار زیاد نیز نشان می‌دهد که سیم‌پیچ‌های رله فن قطع شده‌اند و رله خراب است.

تعویض موقت رله: یکی دیگر از روش‌های عیب‌یابی رله فن، تعویض موقت آن با یک رله سالم است. برای این کار، یک رله سالم و مشابه با رله فن خودرو خود تهیه کنید. می‌توانید از رله‌های سایر قسمت‌های خودرو که مشابه رله فن هستند، به عنوان رله تست استفاده کنید. رله فن معیوب را از جعبه فیوز خارج کنید و رله سالم را به جای رله فن معیوب قرار دهید. موتور را روشن کنید و عملکرد فن را بررسی کنید. اگر فن با رله سالم به درستی کار کرد، نشان‌دهنده این است که رله فن معیوب بوده است.

راهکارهای تعمیر یا تعویض رله فن

راهکارهای تعمیر یا تعویضراهکارهای تعمیر یا تعویض

با توجه به ساختار پیچیده و ظریف رله فن، تعمیر آن معمولاً برای افراد عادی امکان‌پذیر نیست. با این حال، در برخی موارد، تکنسین‌های متخصص و افراد حرفه‌ای با استفاده از ابزارهای دقیق و دانش فنی خود، می‌توانند اقدام به تعمیر یا تعویض رله فن کنند.

تعمیر رله فن

یکی از رایج‌ترین روش‌های تعمیر رله فن، تمیز کردن پلاتین‌های آن است. پلاتین‌ها، نقاط اتصال الکتریکی در داخل رله هستند که با گذشت زمان و قرار گرفتن در معرض آلودگی‌ها، ممکن است دچار خوردگی یا رسوب شوند. برای تمیز کردن پلاتین‌ها، تکنسین‌ها از ابزارهای مخصوصی مانند برس‌های سیمی کوچک، اسپری‌های تمیز کننده الکترونیکی و یا سمباده‌های بسیار نرم استفاده می‌کنند. با تمیز کردن دقیق پلاتین‌ها، رسوبات و خوردگی‌ها از بین می‌روند.

اگرچه تعمیر رله فن به طور کلی توصیه نمی‌شود، اما در صورتی که مشکل رله فن حاد نباشد و صرفاً ناشی از آلودگی‌های محیطی باشد، می‌توانید با احتیاط و با استفاده از یک فرچه یا مسواک نرم، بخش‌های داخلی رله فن را تمیز کنید. توجه داشته باشید که تعمیر رله فن تنها در صورتی موثر است که مشکل آن ناشی از آلودگی یا خوردگی سطحی باشد. در صورتی که رله فن دچار آسیب‌های جدی‌تری مانند سوختگی سیم‌پیچ‌ها، شکستگی قطعات داخلی یا خرابی مدار الکترونیکی شده باشد، تعمیر آن امکان‌پذیر نخواهد بود و باید نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

راهکارهای تعمیر یا تعویضراهکارهای تعمیر یا تعویض

تعویض رله

بهترین و مطمئن‌ترین راهکار برای رفع مشکل رله فن، تعویض آن با یک قطعه جدید و سالم است. تعویض رله فن، علاوه بر اینکه مشکل را به طور کامل برطرف می‌کند، از بروز مشکلات احتمالی در آینده نیز جلوگیری می‌کند. توصیه می‌شود تعویض رله فن توسط متخصصان و افراد ماهر انجام شود. نصب نادرست رله فن می‌تواند منجر به آسیب‌های جدی به سیستم برقی خودرو و سایر قطعات آن شود.

دقت داشته باشید که نوع رله فن هر خودرو بسته به مدل خودرو، سال تولید و توصیه‌های خودروساز متفاوت است. هنگام خرید رله فن جدید، حتماً به این موضوع توجه داشته باشید و از قطعه‌ای استفاده کنید که با خودروی شما سازگار باشد. همواره سعی کنید از رله فن‌های اصلی و با کیفیت استفاده کنید. رله فن‌های اصلی، معمولاً دارای عمر طولانی‌تری هستند و عملکرد بهتری را ارائه می‌دهند.

مراجعه به مکانیکی

بهترین راهکار در این زمینه، مراجعه به یک مکانیک و باتری‌ساز ماهر جهت بررسی وضعیت سلامت رله فن و سایر قطعات مرتبط با سیستم خنک‌کننده خودرو است. مکانیک متخصص، با استفاده از تجهیزات و دانش فنی خود، می‌تواند به طور دقیق علت خرابی رله فن را تشخیص داده و بهترین راهکار را برای رفع آن پیشنهاد دهد.

راه‌های پیشگیری از خرابی رله فن رادیاتور

راه‌های پیشگیری از خرابی رله فن رادیاتورراه‌های پیشگیری از خرابی رله فن رادیاتور

خرابی رله فن می‌تواند منجر به افزایش بیش از حد دمای موتور، آسیب به قطعات داخلی و در نهایت، هزینه‌های سنگین تعمیرات شود. به همین دلیل، پیشگیری از خرابی رله فن از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه به بررسی جامع راهکارهای پیشگیری از خرابی رله فن می‌پردازیم.

1. استفاده از قطعات اصلی و باکیفیت: استفاده از قطعات اصلی و باکیفیت، یکی از مهم‌ترین عوامل در پیشگیری از خرابی رله فن و سایر قطعات خودرو است. رله فن‌های تقلبی و ارزان‌قیمت، معمولاً از مواد بی‌کیفیت ساخته شده و طول عمر کوتاهی دارند. این قطعات، علاوه بر اینکه ممکن است به درستی عمل نکنند، می‌توانند به سایر قطعات سیستم خنک‌کننده نیز آسیب برسانند. قطعات اصلی و باکیفیت از مواد مرغوب ساخته شده و دارای طول عمر بیشتری هستند و مطابق با استانداردهای سازنده خودرو ساخته شده و عملکرد مطمئنی دارند.

بیشتر بخوانید

2. بررسی باتری و سیم‌کشی خودرو: باتری، قلب سیستم الکتریکی خودرو است و وظیفه تأمین انرژی برای تمامی قطعات الکتریکی، از جمله رله فن را بر عهده دارد. ولتاژ نامناسب، جریان ضعیف یا اتصالات معیوب باتری می‌توانند باعث اختلال در عملکرد رله فن و در نهایت سوختن آن شوند. رله فن برای عملکرد صحیح به ولتاژ مشخصی نیاز دارد. ولتاژ پایین‌تر از حد مجاز می‌تواند باعث عدم عملکرد صحیح رله و یا آسیب دیدن آن شود.

نوسانات ولتاژ می‌توانند به قطعات الکتریکی حساس، از جمله رله فن آسیب برسانند. با استفاده از یک مولتی‌متر، به طور مرتب ولتاژ باتری را بررسی کنید. ولتاژ باتری سالم باید در محدوده 12.6 تا 12.8 ولت در حالت خاموش و 13.7 تا 14.7 ولت در حالت روشن (هنگام کارکرد موتور) باشد.

بررسی باتری و سیم‌کشی خودروبررسی باتری و سیم‌کشی خودرو

3. رانندگی نرم در شرایط سخت: رانندگی در شرایطی مانند ترافیک سنگین، سربالایی‌های طولانی و یا سرعت‌های بالا در هوای گرم، می‌تواند فشار زیادی بر سیستم خنک‌کننده خودرو وارد کند. این فشار می‌تواند باعث افزایش دمای موتور، روشن ماندن طولانی مدت فن و در نتیجه استهلاک سریع‌تر رله فن شود. رانندگی نرم باعث کاهش دمای موتور می‌شود و در نتیجه، فن رادیاتور کمتر روشن می‌شود.

در صورت امکان، از رانندگی در شرایط سخت و ترافیک سنگین در هوای گرم خودداری کنید. هنگام رانندگی، سعی کنید از دور موتور پایین استفاده کنید تا فشار کمتری بر موتور و سیستم خنک‌کننده وارد شود. استفاده بیش از حد از کولر، می‌تواند فشار زیادی بر موتور و سیستم خنک‌کننده وارد کند. در صورت امکان، از کولر به میزان لازم استفاده کنید و در سرعت‌های بالا، پنجره‌ها را باز بگذارید.

4. تمیز نگه داشتن جعبه‌فیوز و رله فن: جعبه‌فیوز و رله فن، محل قرارگیری اتصالات الکتریکی حساس هستند. نفوذ رطوبت، گرد و غبار و سایر آلودگی‌ها به این قسمت‌ها می‌تواند باعث خوردگی، اتصال کوتاه و در نهایت، خرابی رله فن شود. رطوبت و آلودگی می‌توانند باعث خوردگی اتصالات الکتریکی و سوکت‌های رله فن شوند و گرد و غبار و ذرات معلق می‌توانند باعث ایجاد اتصال کوتاه در مدار الکتریکی رله فن شوند و رطوبت و آلودگی می‌توانند باعث اختلال در عملکرد رله فن و عدم روشن شدن فن رادیاتور شوند.

خرابی رله فن در خودروهای ایرانی

پرایدپراید

خرابی رله فن، یکی از مشکلات رایج در خودروهای مختلف است که می‌تواند منجر به افزایش بیش از حد دمای موتور و آسیب به قطعات داخلی شود. خودرو پراید با تنوع رله‌های تک دور، دو دور، چند مرحله‌ای و هوشمند، به دلیل قرارگیری در معرض حرارت بالای موتور و عوامل محیطی، مستعد ذوب شدن رله فن یا کارکرد یکسره و یا عدم کارکرد فن است. استفاده از رله‌های بی‌کیفیت، نوسانات ولتاژ و اتصالات نامناسب از دلایل خرابی در پراید هستند.

در پژو 206، رله فن با ظرفیت 40 تا 60 آمپر، بسته به مدل خودرو، در محفظه موتور قرار دارد. مشکل رایج این خودرو یکسره کار کردن فن است که ناشی از خرابی رله فن می‌باشد، البته عدم کارکرد یا کارکرد نامنظم فن نیز ممکن است مشاهده شود. در هنگام تعویض رله فن پژو 206، تطابق مشخصات فنی با خودرو بسیار مهم است. دلایل خرابی پژو 206 مشابه پراید شامل کیفیت پایین رله، نوسانات ولتاژ، اتصالات نامناسب و نفوذ رطوبت است. استفاده بیش از حد از کولر نیز می‌تواند در خرابی رله فن نقش داشته باشد.

پژو 405پژو 405

سمند و 405، به ویژه با موتور XU7 که به گرمای زیاد معروف است، بسیار در معرض خرابی رله فن هستند. خرابی رله فن در این خودروها می‌تواند به یکسره کار کردن فن (باعث خالی شدن باتری) و یا عدم کارکرد فن (باعث داغ شدن موتور و سوختن واشر سر سیلندر) منجر شود. علاوه بر دلایل ذکر شده برای پراید و پژو 206، دمای بالای موتور XU7 و عدم نگهداری صحیح از سیستم خنک‌کننده از عوامل مهم خرابی رله فن در این خودروها هستند.

هزینه تعمیر رله فن خودرو در سال ۱۴۰۴

هزینه تعمیر رله فن خودرو در سال ۱۴۰۴، به دلیل قیمت نسبتاً پایین رله‌های فن جدید، معمولاً شامل تعویض کامل رله به جای تعمیر آن می‌شود. اتحادیه صنفی نیز نرخ مشخصی برای تعمیر رله فن اعلام نکرده است. با این حال، اگر بخواهیم هزینه تعمیر را در نظر بگیریم (که به ندرت انجام می‌شود)، عوامل مختلفی بر قیمت آن تأثیرگذار هستند.

نوع خودرو، نوع رله، تخصص مکانیک و باتری‌ساز و هزینه قطعات از جمله این عوامل هستند. هزینه تعمیر رله فن خودروهای داخلی به مراتب کمتر از خودروهای خارجی و لوکس است. برای خودروهای داخلی، هزینه تعمیر می‌تواند از حدود ۳۰۰ هزار تومان شروع شود و تا حدود ۵۰۰ هزار تومان (با توجه به پیچیدگی و نوع رله) افزایش یابد. برای خودروهای خارجی و گران‌تر، این هزینه می‌تواند به ۱ میلیون تومان و حتی بیشتر برسد.

جمع‌بندی نهایی

رله فنرله فن

خرابی رله فن می‌تواند منجر به اختلال در عملکرد سیستم خنک‌کاری و در نتیجه، آسیب‌های جدی به موتور خودرو شود.سیستم خنک‌کاری خودرو وظیفه دارد تا حرارت اضافی تولید شده توسط موتور را دفع کند و از افزایش بیش از حد دما جلوگیری نماید. فن خنک‌کننده، با مکش هوا از رادیاتور، به خنک شدن مایع خنک‌کننده کمک می‌کند. رله فن به عنوان یک کلید الکترونیکی، نقش واسطه بین ECU و فن را ایفا می‌کند و با اطمینان از عملکرد صحیح فن، از داغ شدن بیش از حد موتور جلوگیری می‌کند.

خرابی رله فن می‌تواند با علائم مختلفی همراه باشد. یکی از شایع‌ترین علائم، افزایش دمای موتور و داغ شدن آن است. در این حالت، آمپر آب به محدوده قرمز نزدیک شده و یا چراغ هشدار دمای آب روشن می‌شود. همچنین، در صورتی که رله فن خراب باشد، ممکن است فن خنک‌کننده به طور کلی از کار بیفتد و در نتیجه، موتور نتواند به درستی خنک شود.

برای تشخیص خرابی رله فن، می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد. ساده‌ترین راه برای تست رله فن، تعویض آن با یک رله سالم و اطمینان از عملکرد صحیح آن است. اگر با تعویض رله مشکل برطرف شود، مشخص می‌شود که رله قبلی خراب بوده است. قبل از هر اقدامی،فیوز مربوط به رله فن را بررسی کنید. سوختن فیوز می‌تواند از عملکرد صحیح رله جلوگیری کند.

رله فنرله فن

با رعایت چند نکته ساده، می‌توان طول عمر رله فن را افزایش داد و از خرابی زودهنگام آن جلوگیری کرد. به طور منظم سیستم‌های برقی خودرو، از جمله باتری و سیم‌کشی‌ها را بررسی کنید و از سالم بودن آن‌ها اطمینان حاصل نمایید. اتصالات شل یا سیم‌های فرسوده می‌توانند باعث آسیب دیدن رله فن شوند. در هنگام تعویض رله فن، از قطعات باکیفیت و اصلی استفاده کنید. رله‌های ارزان‌قیمت و غیراصلی ممکن است طول عمر کوتاهی داشته باشند.

رانندگی با دور موتور بالا و تحت فشار زیاد در هوای گرم، می‌تواند باعث افزایش دمای موتور و فشار بر روی سیستم خنک‌کاری، از جمله رله فن شود. سعی کنید در هوای گرم، رانندگی نرمال و کم‌فشاری داشته باشید. سیستم خنک‌کاری خودرو را به طور دوره‌ای بررسی و سرویس کنید. از کافی بودن میزان مایع خنک‌کننده و سالم بودن رادیاتور و ترموستات اطمینان حاصل نمایید و از نفوذ آب و رطوبت به رله فن جلوگیری کنید. رطوبت می‌تواند باعث خوردگی و خرابی رله شود.

همچنین بخوانید

درباره تیم تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *