اوبر متهم به محروم کردن افراد دارای معلولیت از خدمات خود شد
1 دقیقه خوانده شده
وزارت دادگستری ایالات متحده در پروندهای فدرال علیه اوبر، این شرکت سرویس اشتراک سفر را متهم کرده که بهطور سیستماتیک نسبت به مسافران دارای معلولیت تبعیض قائل میشود.
به گزارش بخش حقوقی رسانه اخبار تکنولوژی تکنا، در شکایت ارائه شده در دادگاه شمالی کالیفرنیا، این نهاد قانونی مدعی شده است که رانندگان اوبر به دفعات خدمات خود را به افراد دارای معلولیت، به ویژه کسانی که از حیوان راهنما استفاده میکنند یا سوار بر ویلچرهای تاشو هستند، رد کردهاند. علاوه بر این، وزارت دادگستری آورده است که اوبر و برخی رانندگان آن به طور غیرقانونی هزینههای نظافت برای حیوانات راهنما و هزینههای لغو سفر را به این مسافران تحمیل کردهاند. در این شکایت همچنین ادعا شده برخی رانندگان رفتارهای تحقیرآمیز داشته و درخواستهای معقول مانند نشستن مسافران با مشکلات حرکتی در صندلی جلوی خودرو را رد کردهاند.
یکی از نمونههای برجسته در پرونده شامل کودکی ۷ ساله از برانکس نیویورک میشود که پس از شرکت در جشن تولد برادرش، راننده اوبر پس از دیدن ویلچر او، از بردن او به منزل امتناع کرده است. مورد دیگر به Jason Ludwig، سرباز جنگ خلیجی که از یک سگ راهنما استفاده میکرد، مربوط است؛ وی گفته شده است که رانندهاش از بردن وی به فرودگاه Norfolk در ویرجینیا خودداری کرده و این باعث از دست رفتن پرواز او شد. او و همسرش پس از آن مجبور شدند ۱۶ ساعت رانندگی کنند تا به خانه بازگردند. همچنین Jeff Clark از Mount Laurel در نیوجرسی مورد دیگری است که گفته میشود چهار راننده در فیلادلفیا سفر او را در یک بازه ۱۷ دقیقهای لغو کردند، پس از آنکه به رانندگان اطلاع داد که کور است و از سگ راهنما استفاده میکند.
شکایت وزارت دادگستری درخواست کرده است که دادگاه دستور موقت برای جلوگیری از نقض آینده قانون آمریکایی معلولین (ADA) صادر کند و اوبر را ملزم به اصلاح سیاستها و رویههای خود سازد. همچنین این نهاد خواستار خسارات مالی و جریمههای مدنی برای اوبر شده است. در پاسخ، اوبر ضمن رد تمامی اتهامات، بر تعهد خود نسبت به بهبود دسترسی و تجربه مسافران دارای معلولیت تأکید کرده و گفته است که سیاستی با تحمل صفر در قبال رانندگانی دارد که خدمات را به طور قطعی رد کردهاند.
این پرونده دست کم ۱۷ مورد خاص از تبعیض علیه افراد دارای معلولیت را برجسته کرده و نشان میدهد که چگونه سیاستها و رفتارهای رانندگان میتواند مانع دسترسی عادلانه این افراد به خدمات اشتراک سواری شود. در حالی که اوبر پیش از این نیز با وزارت دادگستری درباره تبعیضات مرتبط با هزینههای انتظار برای سوار شدن (waiting time fees) به توافق رسیده بود، این شکایت جدید بار دیگر سؤالهایی را درباره نحوه رعایت حقوق مسافران دارای معلولیت و پاسخگویی شرکتهای فناوری حملونقل خصوصی مطرح کرده است.