مؤسسه Canalys اخیرا گزارشی را از وضعیت سرویسهای ابری در سهماهه نخست سال جاری میلادی منتشر کرد. طبق این گزارش، مشتریان طی سه ماهه اخیر، 41.8 میلیارد دلار برای بهرهمندی از سرویسهای ابری هزینه کردهاند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 35 درصد رشد داشته است. به گفته Canalys، طی این مدت گرایش به استفاده از سرویسهای ابری برای مقاصدی چون تحلیل دادهها و یادگیری ماشینی، تجمیع مراکز داده، مهاجرت برنامههای کاربردی، توسعه بومیِ ابری و همچنین تحویل سرویسهای ابری، با سرعت ادامه یافت. به گفته Canalys، این اولین باریست که صرف هزینه برای سرویسهای ابری در یک فصل از 40 میلیارد دلار فراتر میرود.
طی 12 ماه اخیر، به دنبال سازگار شدن سازمانها با شرایط کاری جدید ناشی از گسترش COVID-19، شاهد افزایش سرعت دگرگونی دیجیتال بودیم که متعاقبا تقاضا برای سرویسهای ابری را بالا برده است. این امر، در کنار جهش دوباره برخی اقتصادها، محرکهای دولتی، اجرای واکسیناسیون گسترده COVID-19 و تعدیل محدودیتهای ناشی از ویروس کرونا، اطمینان مشتریان به خدمات ابری را بالا برده و لذا در بسیاری از موارد شاهد عقد قراردادهای چندساله بین مشتریان و ارائهدهندگان سرویسهای ابری بودیم.
در ادامه نگاهی داریم به مهمترین شرکت های ارائه دهنده سرویسهای ابری در سهماهه نخست 2021:
آمازون
"سرویسهای وب آمازون" موسوم به AWS، با رشد سالانه 32 درصدی، برترین ارائهدهنده خدمات ابری در سهماهه اخیر لقب میگیرد. به گفته Canalys، در حال حاضر 32 درصد از کل بازار سرویسهای ابری در دست AWS است. آمازون در سهماهه نخست 2021، از راهاندازی "اج لوکیشن"های جدید در شبکه CloudFront برای کشورهای کرواسی و اندونزی خبر داد. اج لوکیشن (edge location)، نزدیکترین نقطه به کاربریست که در حال استفاده از سرویسهای وب آمازون است. گسترش نواحی موسوم به Wavelength Zones برای شبکههای 5G در ژاپن و ایالات متحده نیز در سهماهه اخیر توسط آمازون به مرحله اجرایی درآمد.
مایکروسافت
سرویس ابری Microsoft Azure ضمن کسب 19 درصد از سهم بازار در سهماهه نخست 2021، موفق شد برای سومین فصل متوالی به رشد 50 درصدی دست پیدا کند. به گفته Canalys، سرمایهگذاری در Azure Arc به منظور مدیریت پشتهها از طریق "کنترل ترکیبی IT" (hybrid-IT control)، در کنار سرمایهگذاری در Azure Synapse (برای تحلیل دادهها) و هوش مصنوعی به عنوان پلتفرم، موجب افزایش استفاده از سرویس Azure و پایبندی طولانیترِ مشتریان به این سرویس شده است. علاوه بر این، مایکروسافت در فصلی که گذشت از طرحهای جدید ابری برای سرویسهای مالی، تولید و سازمانهای ناسودبر رونمایی کرد (سرویسهای ابری مایکروسافت پیشتر در حوزههای سلامت و خردهفروشی به کار گرفته شده بود).
گوگل
به لطف رویکرد فضای ذخیرهسازی ابری Google One، سرویس ابری Google Cloud نیز توانست شتاب رشد خود را در سهماهه اخیر حفظ کند. طبق گزارش Canalys، سرویس Google Cloud با دست یافتن به رشد سالانه 56 درصدی، موفق شد 7 درصد از سهم بازار جهانی سرویسهای ابری را مال خود کند. اقداماتی از قبیل تمرکز روی راهکارهای خاص حوزه صنعت، یادگیری ماشینی و مدیریت و تحلیل دادهها، موجب شد تا توسعه بومی ابری و مهاجرت سریع به فضای ابری در بین مشتریان با قدرت بیشتری ادامه یابد.
به گفته بلیک مورای (Blake Murray)، تحلیلگر Canalys، طی سال گذشته به دلیل شروع همهگیری کرونا و اجرای طرحهای قرنطینه، سرویسهای ابری با اقبال خوبی در بین همه بخشها مواجه شد. سازمانها به منظور حفظ فعالیتهای خود و سازگاری با شرایط نامعلوم، روی سرویسهای دیجیتال و آنلاین بودن حساب باز کردند. در سال 2020 شاهد افزایش صرف هزینه برای زیرساختهای ابری بودیم، اما لازم به ذکر است هنوز عمده حجم کار سازمانها به فضای ابری منتقل نشده است. مورای ابراز امیدواری کرد که با افزایش اطمینان مشتریان، مهاجرت به فضای ابری و پرداخت هزینه برای بهرهمندی از این سرویسها در سال 2021 ادامه خواهد یافت.
انتظار میرود در سال 2021، میان برترین ارائهدهندگان سرویسهای ابری شاهد شدیدتر شدن رقابت برای بهرهگیری از این فرصتها باشیم. متیو بال (Matthew Ball)، تحلیلگر ارشد Canalys، بر این باور است که گسترش جغرافیایی برای حاکمیت داده و بهبود تأخیر – چه از راه پیادهسازی در سرتاسر منطقه و چه از راه حضور به شکل نقطهای در یک شهر – از جمله مواردیست که در دستور کار ارائهدهندگان سرویسهای ابری قرار دارد.
منبع : https://www.mobile.ir