فروشگاه اینترنتی پرشام مارکت
شارژر باطری هندزفری

خبر : بازار هدست‌های بی‌سیم بلوتوثی

1398/11/06 - 17:48:51
زمانی که اپل هدفون‌های AirPods را برای اولین بار در سال 2016 تولید می‌کرد، در واقع داشت بازار جدیدی اختراع می‌کرد به نام "ای‌یربادهای حقیقتا بی‌سیم". از آنجا که اپل نخستین شرکتی بود که چنین محصولی را تولید نمود، جای تعجب ندارد که امروز این محصول بر صنعت هدفون‌های بی‌سیم حکمرانی کند. این همان چیزی‌ست که مؤسسه تحقیقاتی Strategy Analytics آن را تأیید می‌کند. این مؤسسه در روز پنجشنبه 9 ژانویه 2020 (19 دی 1398) گزارشی را از وضعیت بازار هدست‌های بلوتوثی بی‌سیم در سال 2019 منتشر کرد. طبق این گزارش، فروش هدست‌های تماما بی‌سیم بلوتوثی – که TWS یا true wireless earbuds نامیده می‌شوند – در سال 2019 با رشد سالانه 200 درصدی همراه بوده است.


به گزارش سرویس خبری پرشام مارکت مؤسسه تحقیقاتی Strategy Analytics گزارشی را منتشر کرده و در این گزارش پیش‌بینی می‌کند در طی چند سال آینده لوازم صوتی شخصی، سریع‌ترین رشد را در میان دستگاه‌های هوشمند خواهند داشت، اما گوشی‌های هوشمند همچنان جایگاهشان به‌عنوان رهبر گجت‌های هوشمند را حفظ می‌کنند. از جمله محبوب ترین لوازم صوتی شخصی هدست‌های تماما بی‌سیم بلوتوثی هستند، این هدست‌های استریویی حرفه ای هستند که هیچ‌گونه سیمی گوشی‌های آنها را به هم وصل نمی‌کند. AirPods پرفروش‌ترین محصول در این رده بوده که برای نخستین بار در سال 2016 توسط اپل به دنیای فناوری معرفی شد. در سال 2019، اپل موفق شد با عرضه 58.7 میلیون دستگاه AirPods، بیش از نیمی از بازار هدست‌های بلوتوثی (به عبارت دقیق‌تر 54.4 درصد) را در اختیار خود بگیرد. برای اینکه بزرگی کار اپل را درک کنید، بد نیست بدانید حجم عرضه یکی از پرفروش‌ترین گوشی‌های اندرویدی دنیا (یعنی گلکسی اس3 ) در تمام سال‌هایی که در بازار حضور داشت، مجموعا 70 میلیون دستگاه بود.

به گفته کن هایرز (Ken Hyers)، از مدیران Strategy Analytics، هدست‌های AirPods اپل، از حیث حجم فروش و درآمد حاصل از آن، در رده محصولات TWS حرف اول را می‌زنند. حتی با وجود ورود برندهای جدید به این عرصه، اپل تا نیمه دهه آینده پیشتاز بازار هدست‌های بلوتوثی بی‌سیم خواهد بود. به گفته ویل-پتری یوکوناهو (Ville-Petteri Ukonaho)، یکی دیگر از مدیران Strategy Analytics، در حالی که اپل بیش از 50 درصد بازار TWS را از آن خود کرده، نزدیک‌ترین رقبای اپل (یعنی شیائومی و سامسونگ) هر کدام سهمی کمتر از 10 درصد از این بازار دارند. در سالی که گذشت، شیائومی 9.1 میلیون دستگاه هدست بلوتوثی بی‌سیم را وارد بازار کرد و با کسب 8.5 درصد از سهم بازار، با فاصله زیادی از اپل، در جایگاه دوم ایستاد. موفقیت شیائومی به دلیل تعداد فراوان ای‌یربادهایی‌ست که به فروش می‌رساند که از قضا بسیاری از آنها تا حد زیادی به AirPods شباهت دارند. یکی دیگر از عوامل موفقیت شیائومی، قیمت ای‌یربادهای آن است که نسبت به محصولات دیگر رقبا، قیمت ارزان‌تری دارد.

نمودار زیر سهم بازار شرکت‌های سازنده هدست‌های تمام‌وایرلس در سال 2019 را نشان میدهد که مطابق با این نمودار اپل یکه تاز این میدان رقابت پر سود شده و شرکتهایی چون سامسونگ ، شیائومی و هواوی نیز سعی دارند سهم قابل توجهی را به خود اختصاص دهند . شرکت JBL تنها شرکتی است که علارغم عدم حضور در بازار گوشی های هوشمند توانسته سهم قابل توجهی از فروش هدست را به خود اختصاص دهد و شاید در صورت سرمایه گذاری بیشتر روی تبلیغات بتواند قولهای تکنولوژی بخصوص سامسونگ و شیائومی را نیز پشت سر بگذارد .

 

نمودار هدست

همانطور که در مقدمه هم گفته شد، با توجه به اینکه ایده اولیه تولید ای‌یربادهای بلوتوثی از سوی اپل بوده است، جای تعجب ندارد که در این عرصه پیشتاز باشد. به گفته یوکوناهو، بعید است در آینده نزدیک شرکتی بتواند در بازار TWS، از لحاظ حجم تولید و درآمد به اپل برسد. سامسونگ نیز با عرضه 7.4 میلیون دستگاه هدست بلوتوثی بی‌سیم، 6.9 درصد از بازار TWS را در دست گرفته و پس از شیائومی در رتبه سوم قرار گرفت. در حال حاضر، تنها ای‌یرباد بلوتوثی سامسونگ Galaxy Buds است، اما شنیده‌ها حاکی از آنند که این شرکت قصد دارد در ماه فوریه، در کنار رونمایی از اسمارت‌فون‌های پرچمدار خود در سری Galaxy S20، از یک هدست بلوتوثی جدید به نام Galaxy Buds Plus نیز پرده بردارد.

بازار هدفون‌های بلوتوثی جای رشد زیادی دارد. احتمالا به زودی و در کمتر از شش ماه به دلیل کاهش قیمت چیپستهای بکار رفته در هدستهای شرکتهای مطرح - به خاطر بهبود فناوری تولید -شاهد کاهش قیمت‌ها و به دنبال آن افزایش چشمگیر در فروش هدفون‌های بلوتوثی بخصوص در ورژن‌های پایین‌تر خواهیم بود. به این ترتیب، مصرف‌کنندگانی که قبلا نمی‌توانستند هدفون‌های پیشرفته اپل، سامسونگ، Bose و دیگر هدست‌های گران‌قیمت را خریداری کنند، حال این امکان را دارند تا محصول مورد نظر خود را از بین بسیاری از هدفون‌های ارزان‌قیمت دیگر انتخاب کنند.

طبق گزارش Strategy Analytics، درآمد حاصل از فروش هدفون‌های TWS در سال 2019، بیش از 200 درصد رشد داشته و جالب است بدانید، 71 درصد از کل درآمد این بازار به اپل تعلق دارد. طبق پیش‌بینی این گزارش، رقم درآمد عمده‌فروشی این محصولات، تا سال 2024 از مرز 100 میلیارد دلار خواهد گذشت. یوکوناهو بر این باور است که TWS به زودی به یکی از منابع درآمدزایی بسیاری از تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند تبدیل می‌شود. با این حساب، تولید هدست‌های Beats و AirPods بخش قابل‌توجهی از درآمدهای غیر-آیفونی اپل در آینده را تشکیل خواهد داد.

طبق گزارش مالی اپل از سه‌ماهه پایانی سال مالی 2019 این شرکت (منتهی به 28 سپتامبر 2019)، درآمد حاصل از فروش آیفون با افتی 9 درصدی، از 36.76 میلیارد دلار (در سه‌ماهه پایانی 2018) به 33.36 میلیارد دلار (در سه‌ماهه چهارم 2019) کاهش یافته است. در مقابل، دنیل آیوز (Daniel Ives)، از تحلیلگران برجسته اپل، برآورد کرده که فروش AirPods با رشد بیش از 50 درصدی به رقم 90 میلیون دستگاه خواهد رسید.

 

منبع : mobile.ir

1398/11/06 - 17:48:51
برچسب هاي خبر :



شما اولين نفري باشيد كه نظر ارسال مي كند.

فرم ثبت نظر

نام و نام خانوادگی
ایمیل
وبلاگ
نظر و کامنت
كد امنيتي