![]() |
![]() |
![]() |
به گزارش سرویس خبری پرشام مارکت سرهنگ حسن عابدی جانشین پلیس راهور تهران بزرگ اظهار داشت: 32 درصد تصادفات راهنمایی و رانندگی به علت عدم توجه به جلو توسط راننده رخ میدهد. که قطعا یکی از دلایل منظور کردن این جریمه سنگین برای استفاده از تلفن همراه همین موضوع میباشد چراکه تحقیقات ثابت کرده افرادی که در حین رانندگی با تلفن همراه صحبت می کنند، بسیار بیشتر از دیگر رانندگان درمعرض تصادفات شدید قرار دارند. صحبت با تلفن همراه سه برابر و ارسال پیامک در حین رانندگی پنج برابر احتمال بروز تصادف را افزایش می دهد. از سویی استفاده از تلفن همراه یا وسایل ارتباطی مشابه در حین رانندگی منجر به کاهش قدرت عکس العمل راننده در مقابله با حوادث غیرمترقبه رانندگی می شود. این امر زمانی بیشتر خود را نشان می دهد که فرد در حین صحبت با تلفن همراه در حال مشاجره با طرف مقابل نیز باشد که این موضوع موجب درگیری افکار راننده می شود.
جریمه کردن رانندگانی که در حین مکالمه از هندزفری استفاده میکنند در قانون قدیم راهنمایی و رانندگی نیامده بود و راهنمایی و رانندگی این اختیار را نداشت که نرخ جریمهها را خودسرانه تغییر دهد و یا شرایط جدیدی برای جریمه کردن مردم وضع کند و هرگونه افزایش وکاهش در نرخ جریمهها باید توسط مجلس تصویب شود. اگر راهنمایی و رانندگی مطابق با این شرایط عمل نکرده باشد، مرتکب تخلف شده و این اقدام پلیس راهور باید بررسی شود.
در خصوص رانندگانی که از هندزفری استفاده میکنند قبلا چنین موضوعی در قانون نیامده بود ولی طبق قانون جدید و مطابق با صحبتهای رئیس پلیس ترافیک شهری ناجا استفاده از تجهیزات مشابه تلفن همراه مثل هندزفری هم تخلف محسوب می شود.
البته باید توجه داشت که برخی خودروها به امکاناتی تجهیز شدهاند که چنانچه کسی با تلفنهمراه راننده تماس بگیرد، صدای فرد تماس گیرنده از سیستم صوتی اتومبیل پخش میشود، حال این پرسش مطرح میشود که در این شرایط پلیس راهنمایی و رانندگی چگونه میخواهد راننده متخلف را جریمه کند. بهترین کار در این خصوص آموزشهای لازم داده شود و بستر فرهنگی مناسب ایجاد شود؛ چرا که در غیر این صورت به نظر میآید در این شرایط تنها راهی که باقی میماند، این است که مانع از تولید یا ورود اینگونه خودروها به داخل کشور شد.