فروشگاه اینترنتی پرشام مارکت


دسته بندی محصولات فروشگاه

شارژر باطری هندزفری

خبر : داستان موفقیت هواوی

1396/10/21 - 21:39:31
هواوی با این‌که نسبت به دیگر بزرگان صنعت تلفن همراه سابقه کمتری در بازار دارد اما توانسته در مدت نسبتاً کوتاهی به مقام سومین تولیدکننده گوشی‌های هوشمند دنیا دست پیدا کرده و رقبایی مثل اپل و سامسونگ را تهدید کند. اما داستان موفقیت هواوی از چه قرار است و این شرکت چه برنامه‌های دیگری در سر دارد؟


صنعت گوشی‌های هوشمند حالا به یکی از سودآورترین صنایع دنیا تبدیل شده و به همین دلیل تقریباً هر شرکت بزرگی حداقل اندیشه حضور در این بازار را از سر خود گذرانده است.

شرکت هواوی

در کنار بزرگانی مثل اپل، سامسونگ، ال‌جی و سونی که سابقه زیادی در این بازار دارند حالا استارت‌آپ‌ها و کمپانی‌های نوپایی مثل وان‌پلاس، شیائومی، ریزر و اسنشال نیز توانسته‌اند مخاطبین و مشتریانی برای خود دست‌وپا کنند. هواوی که سال‌هاست در زمینه فناوری مخابراتی فعالیت داشته نیز چند سال پیش وارد بازار گوشی‌های هوشمند شده و حالا توانسته به یک جایگاه ارزشمند دست پیدا کند.

هواوی کیست؟

رن ژنگ‌فی هواوی

هواوی در سال 1987 در شهر شنژن چین توسط رن ژنگ‌فی، یک مهندس عمران در ارتش چین پایه‌گذاری شد. او که یک نظامی محسوب می‌شد شناخت خوبی از نظم و سلسه مراتب داشت که باعث پایه‌گذاری فرهنگی موسوم به «فرهنگ گرگ» شد. این فرهنگ را می‌توان به‌صورت خلاصه دستیابی به موفقیت با کار سخت، فداکاری و روحیه نوآوری توصیف کرد.

در اولین سال‌های تأسیس هواوی به هر کارمند تنها یک پتو و تشک داده می‌شد و چند کارمند درون یک دفتر کار می‌خوابیدند. امروز هم کارمندان می‌توانند پس از یک‌سال کار در هواوی یک قرارداد اختیاری امضا کنند و بخشی از روزهای مرخصی و اضافه‌کاری خود را ببخشند!

با وجود 73 سال سن ژنگ‌فی هنوز هم یک چهره شاخص و تأثیرگذار در فعالیت‌های روزانه هواوی محسوب می‌شود و به عنوان یک مدیر در این شرکت حضور دارد. هواوی همچنین در سال 2014 پس از شیوع ابولا در کشورهای آفریقای غربی برخلاف بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی دفاتر خود را تعطیل نکرد و بعدها به کارمندان خود که در آن شرایط حاضر به کار شدند پاداش اهدا کرد.

فرهنگ گرگ هواوی

در هواوی همچنین سهام به شکل نسبتاً یکسانی تقسیم شده است. جالب است بدانید ژنگ‌فی تنها 1.4 درصد از سهام هواوی را در اختیار داشته و بقیه سهام در اختیار 80 هزار کارمند دیگری است که طی سالیان کار توانسته‌اند سهمی به دست بیاورند. هواوی البته در این زمینه بسیار سخت‌گیر است و تنها به کارمندان بسیار خوب سهام هدیه می‌دهد. ایده این است که هم مسئولیت‌ها و هم منفعت‌ها بین همکاران تقسیم شود. رن می‌گوید:

من می‌خواهم همه مانند رئیس رفتار کنند.

این شیوه مدیریت و اداره تأثیر چشمگیری بر دریافت سود کارکنان دارد. کارمندان هواوی نه‌تنها حقوق سالانه دریافت می‌کنند بلکه اگر در پست‌های خاصی باشند سود سهام و پاداش نیز دریافت می‌کنند. با این‌که هواوی یک شرکت خصوصی است و جزئیات دقیق مشخص نیست اما در سال 2015 حدود 1000 کارمند هواوی هر کدام بیش از 5 میلیون یوآن (حدود 770 هزار دلار) درآمد داشته‌اند.

مدیریت در هواوی از سال 2011 به صورت چرخشی تغییر می‌کند. در حال حاضر علاوه بر ژنگ‌فی، گو پینگ (مالی)، کن هو (منابع انسانی) و اریک ژو (استراتژی کسب‌وکار) جز تیم مدیریتی اصلی بوده و هر کدام برای 6 ماه نقش مدیرعامل را ایفا می‌کنند.

تحقیق و توسعه؛ شرط اول پیشرفت

با این‌که بسیاری از شرکت‌های حاضر در این بازار بخش بزرگی جهت تحقیق و توسعه (R&D) ندارند اما هواوی اهمیت ویژه‌ای برای این بخش قائل است. این شرکت در ابتدا به عنوان یک آژانس فروش یک شرکت هنگ‌کنگی فعالیت می‌کرد و در دهه 1980 صنعت تولید چین بسیار جوان بود. بسیاری از شرکت‌های چینی سعی می‌کردند با همکاری کسب‌وکارهای خارجی از آن‌ها یاد بگیرند اما رن در عوض تصمیم گرفت تا فناوری‌های خارجی را مهندسی معکوس کرده تا بتواند به جای همکاری با خارجی‌ها رقابت کند.

داستان هواوی : تحقیق و توسعه

این استراتژی جواب داد و هواوی توانست ظرف مدت کوتاهی بازار تلکام داخلی را در دست بگیرد. این شرکت سپس به تهیه زیرساخت‌های مخابراتی برای شبکه‌های موبایلی مشغول شد و توانست تا سال 2012 به بزرگ‌ترین سازنده تجهیزات مخابراتی دنیا تبدیل شود.

داگ کلارک یک وکیل متخصص در زمینه مالکیت معنوی می‌گوید:

این موضوع در زمینه تجهیزات مخابراتی بسیار واضح است. اگر شرکت‌ها پتنت‌های خودشان را داشته باشند می‌توانند هر مبلغ دلخواهی را از شرکت‌هایی که به آن فناوری نیاز دارند طلب کنند. اگر مورد شکایت قرار بگیرند می‌توانند متقابلاً شکایت کنند.

به‌طور مثال شرکت بزرگ شبکه سیسکو اخیراً پس از شکست در یک دادگاه مجبور شد قول بدهد طراحی محصولاتش را تغییر بدهد. اما هواوی درس خود را آموخته و می‌تواند با گنجینه پتنت‌های خود نقش مهاجم را داشته باشد و نه مدافع. این شرکت تنها در سال 2015 بیش از 4000 پتنت ثبت کرده تا بزرگ‌ترین دارنده حق اختراع در دنیا باشد.

هواوی یک استراتژی مشخص را برای پر کردن و تصاحب پتنت‌ها پیش گرفته است. این صنعت جایی‌ست که در اختیار داشتن پتنت‌ها بسیار مفید است و به همین دلیل شرکت‌ها تا می‌توانند پتنت جمع می‌کنند!

تغییر استراتژی هواوی به گسترش جهانی این برند کمک شایانی کرد و در کنار آن نوآوری را نیز در هواوی رشد داد. بودجه تحقیق و توسعه در هواوی در سال گذشته 9.2 میلیارد دلار بوده که آن را در میان 9 شرکت برتر دنیا قرار می‌دهد. حدود 60 درصد از کارمندان هواوی مهندس هستند، درحالی‌که این عدد در گوگل تنها 40 درصد است.

حرکت به سوی تلفن همراه

با این‌که هواوی در دهه‌های اخیر تکنولوژی گوشی‌های هوشمند بسیاری را تولید کرده و حتی گوشی‌هایی را با برند سایر شرکت‌ها تولید کرده و فروخته است اما این شرکت تصمیم گرفت از سال 2011 به صورت جدی با برند خود وارد گود شود.

هواوی که رشد صنعت موبایل و فرصت پیش رو را به خوبی دیده بود تصمیم گرفت خودش هم بخشی از تولیدکنندگان این صنعت پرسود باشد. شاید در ابتدا پرچم‌داران این شرکت نسبت به رقبا گزینه‌های جذابی نبودند و هواوی مجبور بود قیمت پایین‌تری را برای آن‌ها در نظر بگیرد اما حالا پرچم‌دارانی مثل میت 10 ثابت کرده‌اند هواوی نیز می‌تواند در این زمینه نوآوری داشته و پیشتاز باشد.

هواوی میت 10 و میت 10 پرو

به گفته شرکت تحقیقاتی IDC هواوی در سال 2016 بیش از 130 میلیون گوشی هوشمند عرضه کرده و در پایان سال 2017 نیز 10.5 درصد از سهم بازار جهانی را به خود اختصاص داده است. با توجه به این‌که سهم سامسونگ و اپل به ترتیب 22.3 و 12.5 درصد بوده است به نظر می‌رسد هواوی راه سختی را برای تصاحب رتبه دوم نخواهد داشت.

IDC: Smartphone Vendor Market Share Chart

در بازار فوق رقابتی چین نیز این شرکت در حاتل حاضر با 16.4 درصد بازار پس از شرکت اوپو با 16.8 درصد رتبه دوم را در اختیار دارد.

همان‌طور که گفتیم دلیل محبوبیت هواوی در چند سال اخیر عرضه گوشی‌های به‌صرفه و اقتصادی اما قدرتمند بوده است. درحالی‌که این شرکت توسعه گوشی‌های پرچم‌دار سری پی و میت خود را نیز به قدرت به پیش می‌برد.

ورود به بازار آمریکا

پس از تسخیر بازار آسیا، اروپا و آفریقا نوبت به یکی از بزرگ‌ترین بازارهای جهان یعنی آمریکاست. از آن‌جا که در حال حاضر بیش از 90 درصد از گوشی‌های هوشمند فروخته شده در این قاره از طریق اپراتورها به فروش می‌رسد فروختن گوشی به صورت آنلاک و با قیمت کامل در آمریکا دشوار است.

به همین دلیل با این‌که برند آنر و گوشی‌هایی مثل Honor 5X و Honor 8 توانستند موفقیت خوبی در این قاره کسب کنند هواوی به همکاری با یک اپراتور نیاز داشت. این شرکت اخیراً تا یک قدمی امضای قراردادی با شرکت AT&T پیش رفته بود اما در لحظات آخر این اپراتور به دلیل نگرانی‌های سیاسی از این همکاری منصرف شد.

ریچارد یو مدیرعامل بخش محصولات مشتریان هواوی در نمایشگاه CES این اتفاق را برای مصرف‌کنندگان ناگوار دانست و کاهش انتخاب‌ها را یک باخت برای مصرف‌کننده آمریکایی عنوان کرد. شرکت AT&T به دلیل نگرانی‌ها از نصب بدافزارهای جاسوسی که پیش از این در مورد برخی برندهای چینی دیده شده بود این قرارداد را امضا نکرد درحالی‌که به گفته هواوی این شرکت سال‌هاست که کیفیت و امنیت محصولاتش را ثابت کرده است.

به هر حال شکی نیست که هواوی دیر یا زود می‌تواند بخش قابل توجهی از بازار آمریکا را نیز به چنگ بیاورد و با کیفیت بالا، قیمت مناسب و تنوع محصولاتش رقیبی بسیار جدی برای سامسونگ و اپل خواهد بود.

1396/10/21 - 21:39:31
برچسب هاي خبر :
هندزفری اسپیکر



شما اولين نفري باشيد كه نظر ارسال مي كند.

فرم ثبت نظر

نام و نام خانوادگی
ایمیل
وبلاگ
نظر و کامنت
كد امنيتي





در اين سایت

logo-samandehi
کانال تلگرام پرشام مارکت

تصویر ثابت

پشتیبانی