فروشگاه اینترنتی پرشام مارکت
شارژر باطری هندزفری

خبر : کاهش فضای اشغال شده توسط باتری‌های لیتیومی با کشف جدید سامسونگ

1396/01/20 - 19:39:25
محققان شرکت سامسونگ به تازگی موفق به ساخت فناوری جدیدی شده‌اند که با استفاده از آن فناوری می توان باتری های با ظرفیت بالا را در نصف فضای باتری‌های موجود جاسازی نمود.محققان این شرکت الکترونیکی با ساخت کاتدی از جنس سیلیکون که پوششی از گرافن را بر روی سطح سیلیکونی ایجاد می‌کند، موفق به کاهش چگالی باتری‌ها شده‌اند. به بیانی دیگر آن‌ها موفق شده‌اند که باتری‌های با ۱.۵ تا ۱.۸ ظرفیت کنونی را در همان فضای قبلی جای دهند.


در این روش جدید از ماده‌ای با هدایت بالا به نام گرافن استفاده می‌شود. این ماده به صورت مستقیم بر روی سطح پوشش سیلیکونی رشد داده شده و اجازه‌ی تشکیل سیلیکون کاربید را نمی دهد. سامسونگ مدعی است که این فناوری به سل اجازه می‌دهد که در هنگام جفت شدن با کاتدی از جنس اکسید لیتیوم کبالت، به ترتیب در اولین و دویستمین چرخه به چگالی حجمی انرژی معادل با ۹۷۲ و ۷۰۰ وات ساعت بر لیتر برسد. معمولا این نوع فناوری‌ها باعث کاهش طول عمر باتری‌ها می‌شوند چرا که باعث طی شدن تعداد بیشتری چرخه‌ی شارژ و خالی شدن شارژ خواهند شد. سامسونگ انتظار دارد که این کشف بتواند تغییرات بزرگی در صنعت خودرو‌های الکتریکی و گجت‌های همراه ایجاد کند، چرا که هر دوی این صنایع نیاز به باتری‌هایی با ظرفیت بیشتر دارند.

تیر /نیوز آی تی

شارژ باتري با امواج راديويي

دانشمندان دانشگاه اوهايو ابزاري ارائه داده‌اند که با شکار امواج راديويي تلفن همراه هوشمند، مي‌تواند عمر باتري را تا 30 درصد افزايش دهد.محققان پيش‌تر سيستم‌هايي ارائه داده‌ا‌ند که به ابزار الکترونيکي، امکان شکار نيرو از منابع انرژي الکترومغناطيسي مانند امواج راديويي را مي‌دهد. در حالي که اين فناوري هنوز به ابزار کوچکي مانند حسگرهاي بي‌سيم محدود شده، تيمي از محققان به تازگي سيستمي ارائه داده‌اند که باتري گوشي هوشمند را شارژ کرده و در هر بار شارژ، 30 درصد انرژي باتري را تامين مي‌کند.سيستم مهارکننده ابداعي اين کار را با استفاده از سيگنال‌هاي راديويي منتشرشده از خود گوشي انجام مي‌دهد.با استفاده از سامانه ابداعي، سيگنال راديويي اضافي که در واقع شکلي از جريان متناوب با فرکانس بالاست، به جريان مستقيم تبديل شده و براي شارژ باتري به کار مي‌رود. در نتيجه، نه تنها باتري دوام بيشتري دارد، بلکه در مخابره داده‌ها يا کيفيت صدا نيز اختلالي وارد نمي‌شود. شرکت Nikola Labs  در حال جمع‌آوري بودجه براي توليد انبوه اين ابزار است و تصور مي‌شود محصول نهايي که شکل پوست قابل‌چسبيدن به گوشي هوشمند را به خود بگيرد، 100 دلار ارزش داشته باشد.

تیر/خبرگذاری موج

فناوری جدید برای دو برابر کردن عمر باتری تلفن همراه

دانشمندان موفق به طراحی باتری لیتیومی جدیدی شده‌اند که می‌تواند عمر شارژ تلفن‌های همراه را تا دو برابر ارتقا دهد. در این باتری از یک آند سیلیکونی که ظرفیت بیشتری نسبت به نمونه های مشابه دارد استفاده شده است.از جمله دیگر مزایای این باتری لایه هایی از گرافن است که در بالای آن قرار گرفته و برای افزایش ظرفیت و طول عمر باتری به کار گرفته می شود. عمر این باتری ها بعد از هر بار شارژ 1.5 تا 1.8 برابر بیش از باتری های عادی بوده است. بنابراین اگر عمر باتری فعلی گوشی شما 12 ساعت است با استفاده از باتری جدید این زمان به 21 ساعت افزایش می یابد. شرکت سامسونگ که مبدع اصلی این فناوری است هنوز در حال تکمیل آن است و لذا بعید به نظر می رسد که استفاده از این باتری در آینده نزدیک ممکن شود.

تیر/مرکز خبری اقتصاد ایران

شارژ تلفن‌همراه با میکروفن کاغذی

این بار انرژی صوتی به کمک شارژ گوشی تلفن‌همراه آمده است. معمولا وقتی باتری تلفن‌همراه کارایی خود را از دست می‏دهد، آن را دور می‌اندازیم و یک باتری دیگر برایش می‌خریم. اما بتازگی محققان میکروفنی به اندازه یک تمبر پستی ساخته‌اند که می ‏تواند از انرژی صوتی برای شارژ تلفن استفاده کند.

این میکروفن از یک ورقه کاغذ نازک چند سانتی‌متری ساخته شده است. در مرحله اول از لیزر برای حذف حفره‏ های میکروسکوپی موجود روی کاغذ استفاده می‏شود. در مرحله بعد یک طرف کاغذ با مس روکش ‏گذاری می‏ شود، سپس قسمت فوقانی کاغذ با یک ورقه نازک تفلون پوشانده خواهد شد و از بخش لبه، دو کاغذ به یکدیگر متصل می‏شود. با ایجاد امواج صوتی، دو صفحه کاغذ در جهت‏ های مختلف دچار ارتعاش می‏شود و با هر بار ارتعاش با یکدیگر برخورد می‏ کند. در نتیجه از طریق این تماس بار الکتریکی ایجاد خواهد شد که تلفن را شارژ خواهد کرد؛ مشابه زمانی که شما یک شانه را به سطح موهای خود می‏ کشید.

میکروفن کاغذی دارای مزیت‏های دیگری هم هست؛ برای مثال می‏توان از آن برای بازیافت انرژی صوتی موجود در محیط استفاده کرد و به این ترتیب الکتریسیته رایگان از صداهای پراکنده به دست خواهد آمد. علاوه بر این، بار الکتریکی را می‏ توان به دامنه‏ای از بسامدهای صوتی تبدیل کرد تا زمینه برای تقویت اصوات اولیه فراهم شود. مقدار نیرویی که میکروفن به وجود می ‏آورد بستگی به اندازه آن دارد، ولی به صورت تخمینی مقدار نیروی آن را می‏ توان حدود 121میلی وات در مترمربع برآورد کرد. هرچه اندازه صفحه کاغذی بزرگ‌تر باشد، مقدار نیروی ایجاد شده هم بیشتر خواهد بود. البته در اینجا باید خاطر نشان کرد که اندازه صفحه کاغذی طراحی شده در این پروژه در حد تمبر پستی بوده و متناسب با تلفن‌همراه ساخته شده است؛ در نتیجه قادر نیست تمام شارژ تلفن را تامین کند و فقط نیمی از ظرفیت باتری را شارژ خواهد کرد.

تیر/جام جم

تبدیل نقطه‌ضعف باتری‌های لیتیم یون به نقطه قوت توسط دانشمند ایرانی و همکارانش

 

تیمی از دانشمندان با همکاری «رضا شهبازیان‌یسار» از دانشگاه میشیگان و «فرزاد مشایخ»، دانش‌آموخته دانشگاه صنعتی شریف و محقق حال حاضر دانشگاه میشیگان، نشان داده‌اند مرزهای دوقلویی در باتری‌های لیتیم- یون که در حالت معمول برای این سیستم‌ها نقص به شمار می‌آیند، در واقع، می‌توانند به عملکرد بهتر آن‌ها کمک کنند.به گزارش سرویس علمی ایسنا، نقص‌هایی مانند مرزهای دوقلویی، به طور طبیعی در ماده باتری رخ می‌دهند و بخش اعظمی از تحقیقات پیشین بر حذف آن‌ها از مواد تمرکز کرده‌ بودند.

تمامی باتری‌های پایه یعنی باتری‌هایی که با یون‌های لیتیم کار می‌کنند، به حرکت یون‌ها بین آند و کاتد متکی‌اند و جریان الکتریکی، یون‌ها را مجاب می‌کند بین آن‌ها حرکت کنند. انرژی پایین یک باتری بدین معناست که تبادل یون پایین‌تری بین آند و کاتد رخ می‌دهد و مرزهای دوقلو می‌توانند به بسط‌دادن این تبادل بدون کاستن از عمر باتری کمک کنند.

مرزهای دوقلو، نارسایی‌های متقارن و کوچکی در باتری‌ها هستند و تقارن آن‌ها موجب بروز مشکلاتی می‌شود زیرا نقطه‌ضعف‌هایی را در ماده ایجاد می‌کند. بر اساس یافته‌های شهبازیان‌یسار و تیم علمی‌اش، همزمان این تقارن، مسیری برای حرکت طولانی یون‌ها در طول آن فراهم می‌کند. آن‌ها نشان داده‌اند یک مرز دوقلو به عنوان بزرگراهی برای انتقال یون‌های لیتیم عمل می‌کند.

شهبازیان‌یسار در این باره گفت: معمولا فضای خالی در درون بلور وجود دارد که یون‌ها از آن ‌برای واردشدن و خارج‌ شدن از الکترود استفاده می‌کنند. این فضا مانند شهر شلوغی با خیابان‌های باریکی است و یون‌ها به خودروهای در حال حرکت شباهت دارند. در صورت بروز تصادف، ساخت وساز جاده‌ای یا ترافیک، خودروها نمی‌توانند به آسانی از میان خیابان‌ها عبور کنند و این موضوع در باتری‌ها نیز رخ می‌دهد. یون‌های لیتیم به مسیرهای باز و عریضی برای حرکت‌ به داخل یا خارج از الکترودها نیاز دارند و هر نوع مانعی بر سر راه یون‌های متحرک به میزان انرژی باتری کمک می‌کند.

تیم تحقیقاتی، مرزهای دوقلو را برای اکسید قلع آزمایش کرده اما شهبازیان یسار مدعی است می‌توان آن‌ها را به بسیاری از مواد باتری اعمال کرد.به گفته وی، گام بعدی یافتن شیوه بهینه‌کردن این نقص‌ها برای متعادل‌کردن یکپارچگی مکانیکی با میزان ساختارهای دوقلو است.

تیر/ایسنا

اولین اتوبوس‌های دو طبقه الکتریکی در لندن

 

بوریس جانسون، شهردار لندن به تازگی اعلام کرد که قصد دارد اتوبوس‌های دو طبقه تمام الکتریکی را در پایتخت معرفی کند. به گزارش دنیای اقتصاد، در حال حاضر صدها اتوبوس معمولی الکتریکی و هیبریدی در لندن مشغول به کار هستند، اما این اتوبوس دو طبقه تمام الکتریک برای اولین بار در جهان معرفی خواهد شد.  قطعا این اتوبوس بزرگ و سنگین به باتری با ظرفیت بیشتر برای کار در طول روز نیاز دارد و تنها شارژ بی‌سیم از عهده‌ آن برمی‌آید. این اتوبوس توسط شرکت BYD  تولید شده و از ماه نوامبر آینده آغاز به کار خواهد کرد.

تیر/عصر ایران

شارژ خودرو با تیر چراغ برق

شرکت‌ خودروسازی بی‌ام‌و و مینی به دنبال توسعه فناوری شارژ خودروهای برقی با تجهیزات نصب شده بر روی تیرهای چراغ برق هستند تا تنها با پارک کردن کنار تیرهای چراغ برق باتری خودروهای برقی و هیبریدی را در کمترین زمان ممکن شارژ کرد.

مالکان خودروهای برقی می توانند با اتصال کابل‌های معمولی، عملیات شارژ را انجام داده و هزینه شارژ را با کارت اعتباری پرداخت کنند. هدف شرکت خودروسازی بی‌ام‌و از ارائه این سیستم، افزایش اعتماد مردم به خودروهای برقی است، چرا که امروزه برد حرکتی اکثر خودروهای برقی کمتر از 300 کیلومتر است که این امر رانندگان را دچار اضطراب کرده و باعث کاهش استقبال از خودروهای برقی می‌شود.

 تیر/حقوق نیوز

شارژر خورشیدی دوستدار پنجره

این شارژر گرد دارای یک پنل خورشیدی و یک مکنده یکپارچه شده است که امکان اتصال آن به پنجره هواپیما، خودرو، قطار و ... برای جذب هرچه بهتر و کارآمدتر نور خورشید توسط پنل خورشیدی دستگاه و شارژ باتری پشتیبان 1,000 میلی آمپر ساعتی شارژر قابل حمل خورشیدی پاوربانک دوستدار محیط زیست و کاربردی با ابعادی برابر با 3.5 اینچ (8.89 سانتیمتر) قطر و یک اینچ (2.54 سانتیمتر) ضخامت است و 8 اونس (227 گرم) وزن دارد. این شارژر یواس‌بی از طراحی جالب توجهی سود می برد و جای زیادی برای حمل و نقل اشغال نمی کند.در همین حال، درگاه یواس‌بی داخلی امکان شارژ باتری آی‌فون را فراهم می کند. باتری دستگاه نیز از طریق یواس‌بی طی دو ساعت به طور کامل شارژ می شود.شارژر قابل حمل خورشیدی با مکنده برچسب قیمت 69.95 دلاری را یدک می کشد.

 

 تیر/دولت بهار

شارژ سریع‌تر و طول عمر بیشتر باتری با فناوری Qnovo

 

 شرکتی نوپا به نام Qnovo که در نیوآرک، کالیفرنیا قرار دارد فناوری را معرفی کرده که به طور مداوم جریان نیرو طی مدت زمان شارژ شدن باتری را کنترل و تنظیم کرده تا سرعت شارژ باتری ها افزایش یافته و طول عمر آنها نیز بیشتر شود.

برخی امیدوارند این مشکلات را با استفاده از مواد جدید در ساخت باتری ها برطرف کنند. در مقابل، شرکت Qnovo تراشه و نرم افزاری را توسعه داده که می توانند باتری تلفن همراه را در یک سوم زمان معمول شارژ کنند. در شرایطی که تلفن همراه به طور معمول با یک شارژر پنج وات به پریز برق دیواری متصل می شود، پس از 15 دقیقه می تواند قابلیت مکالمه به مدت یک ساعت و سی دقیقه را داشته باشد. اما با فناوری Qnovo در مدت زمان مشابه می توانید سه و یا حتی شش ساعت استفاده از تلفن همراه را تجربه کنید.

هنگامی که یک تلفن همراه مجهز به فناوری Qnovo به پریز برق متصل می شود، نرم افزار پالسی را به باتری تلفن همراه ارسال می کند. پاسخ ولتاژ که از باتری باز می گردد اطلاعاتی را درباره وضعیت باتری مانند دمای فعلی آن و این که در گذشته چگونه شارژ شده است را ارائه کرده و به Qnovo اجازه می دهد تا میزان نیرویی که می تواند به طور ایمن از آداپتور دریافت شود را تعیین کند. این به معنای شارژ باتری در سریع‌ترین حالت ممکن و به حداقل رسیدن نرخ تخریب باتری است.

تیر/بلاغ

اختراع چینی ها برای اینکه شارژ گوشی تا یک هفته از بین نرود!

 

شرکت چینی اوکیتل تصاویری از گوشی عجیب و پر رمز و راز خود منتشر کرده که می‌تواند نیاز کاربر را تا یک هفته بدون شارژ پاسخ دهد.این شرکت چینی باطری 10 هزار میلی‌آمپری که 5 برابر گوشی آیفون قدرت دارد را روی گوشی سری خود نصب‌کرده است. این گوشی مطابق تصویر کمی چاق‌تر از سایر گوشی‌ها به نظر می‌رسد و از فناوری شارژ سریع نیز برخوردار است تا گوشی در کمترین زمان ممکن دوباره شارژ شود. دیجیتال اسپای گزارش داد این گوشی پهن‌تر و ضخیم‌تر از آیفون 6 (با باطری 1810 میلی‌آمپری) و گلکسی سامسونگ است. این شرکت چینی امیدوار است تا سازندگان گوشی را ترغیب کند تا از باطری‌هایی با حجم بیشتر استفاده کنند تا دغدغه اصلی کاربران کمتر شود.

تیر/باشگاه خبرنگاران

ساخت خودروی خورشیدی هوشمند مخصوص خانواده

 

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، خودروی Stella Lux چهار سرنشینه، هوشمند، کارآمد و راحت است.گروهی متشکل از 21 دانشجو از دانشگاه صنعتی آیندهوون هلند این سامانه را ارائه داده‌اند.خودروی جدید با استفاده از ناحیه‌ای متشکل از سلول‌های خورشیدی به مساحت 5.8 متر مربع، برق تولید می‌کند و دارای باتری اضافی با ظرفیت تولید برق 15 کیلووات در ساعت است.

این خودرو هنگام شارژ کامل، قادر است مسافتی معادل 1000 کیلومتر را در آب‌وهوای هلند طی کند و به سرعت حداکثر 125 کیلومتر در ساعت برسد.خودروی Stella Lux ارزان و آیرودینامیک است و از موادی مانند فیبر کربنی و آلومینیوم برای پایین‌آوردن وزن آن تا 375 کیلوگرم استفاده شده است.

با استفاده از نوعی سیستم راهبری طراحی‌شده، کارآیی این خودرو افزایش می‌یابد. همچنین سیستم راهبری خورشیدی Stella Lux  بر آب‌وهوا نظارت کرده و مسیر بهینه را برای خودرو انتخاب می‌کند.                              تیر/ایسنا

شارژ بیشتر ساعت‌های هوشمند با باتری شش‌ضلعی جدید

محققان شرکت کره‌ای ال‌جی موفق به ساخت باتری اختصاصی با ظرفیت بالا برای ساعت‌های هوشمند شدند. محققان با به کارگیری فناوری جدید سلول‌های شش ضلعی، نوعی باتری به اندازه یک سکه تولید کرده‌اند که قادر است تا 25 درصد بیشتر از باتری‌های با سلول‌های مستطیلی انرژی ذخیره کند. طبق محاسبات انجام شده، این باتری‌ها قادرند تا انرژی مصرفی یک ساعت هوشمند را تا یک هفته تامین کنند. فناوری ساخت نسل جدید باتری‌ برای ساعت‌های هوشمند با همکاری شرکت ال‌جی و یک شرکت دیگر انجام گرفته است.طبق اعلام مسئولان شرکت ال‌جی، به کمک نسل جدید باتری می‌توان تا چهار ساعت انرژی بیشتری را تامین کرد که این رقم با مصرف معمولی، انرژی یک هفته استفاده از یک ساعت هوشمند را فراهم می‌کند .طراحی نسل جدید باتری‌ ساعت‌های هوشمند به صورت مدور انجام شده تا طراحان کارخانه‌های ساعت‌سازی بتوانند با آزادی بیشتری نمونه‌های ارگونومیک و مدوری را تولید کنند.

تیر/باشگاه خبرنگاران

تولید انرژی خورشیدی با موانع صوتی بزرگراه‌ها

محققان دانشگاه فناوری آیندهوون هلند موفق به شناسایی روشی برای زیباسازی موانع صوتی بزرگراه‌ها و همچنین استفاده از آن‌ها به عنوان ژنراتور نیروی خورشیدی شده‌اند.

گروه پروژه موانع صوتی خورشیدی (SONOB)  به مدت یک سال به بررسی کار متمرکزکننده‌های خورشیدی فلورسنت با عرض پنج متر و ارتفاع 4.5 متر در شرایط گوناگون خواهند پرداخت.

آزمایش‌های اولیه در کنار بزرگراه دن‌بوش در هلند نشان داد که یک کیلومتر از این موانع می‌تواند یک سال برق 50 خانه یا نیروی باتری یک خودروی الکتریکی برای طی مسافت 900 هزار کیلومتر را تامین کند.

به گفته مایکل دبیجه، طراح پنل‌های متمرکزکننده خورشیدی فلورسنت این پروژه، مزایای دیگر این فناوری شامل هزینه کم آن و امکان تولید به رنگهای مختلف است. این ژنراتورها همچنین در روزهای ابری نیز بکار خود ادامه می‌دهند که نشان از پتانسیل بسیار بالای آن دارد.

تیر/ایسنا

فولکس در حال توسعه فناوری باتری

به گزارش «پرشین خودرو»، فولکس واگن در حال نزدیک شدن به فناوری جدید باتری‌های الکتریکی خودرو است که با توجه به اظهارت مدیرعامل فولکس واگن یک جهش کوانتومی‌به حساب می‌آید.

تولید کننده آلمانی در طی ۱۸ ماه گذشته در حال توسعه ارزش اقتصادی محصولات الکتریکی خود همچون

 e - Up, e-Golf و Golf GTE بوده است و حالا مارتین وینترکورن در مصاحبه با روزنامه بیلد آلمان اعلام کرده است که فولکس واگن یک تحقیق و پژوهش فوق العاده در دره سیلیکون در کالیفرنیا داشته است که ارزانتر و کوچکتر و قدرتمندتر است و بدین ترتیب خودرو الکتریکی می‌تواند مسافت ۳۰۰ کیلومتر را با یک بار شارژ بپیماید که یک جهش کوانتومی‌در محصولات الکتریکی است.

به گزارش خودروسازی، وینترکورن همچنین اعلام کرد که فولکس واگن یک سمی‌اسکوتر با نام Last Mile Surfer را در دست تولید دارد که در کنار خودرو دارای کاربری خواهد بود و به عنوان یک مکمل سفر در مناطق سخت به کمک کاربران خواهد آمد.

این اسکوتر از ۳ چرخ با باتری الکتریکی بهره می‌برد و با قیمتی زیر ۷۱۰ یورو عرضه خواهد شد که بسیار ارزان تر است.

                           تیر/پرشین خودرو

ساخت باتری ویژه‌ای که انرژی خود را تامین می‌کند

مخترعان موفق به ساخت یک باتری منحصر به فرد شده‌اند که بر اساس استفاده از نور کارکرده و می‌تواند انرژی مورد نیاز خود را نیز تامین کند.یک تیم از دانشمندان شبه قاره هند با استفاده از روشی مدرن موفق به ساخت یک باتری ویژه شده‌اند که هم توانایی جذب نیرو از خورشید را داشته و هم می‌تواند این نیرو را درون خود ذخیره کرده و حتی برای خود بازیابی و تولید مجدد کند. این باتری از ساختار مایعی از جنس نیترات تیتانیوم به عنوان آند استفاده کرده است که موجب می‌شود که این ماده در این باتری سیال باشد.به این ترتیب این باتری می‌تواند در حین ارائه نیرو به دستگاه‌های خارجی، انرژی مورد نیاز خود را نیز مجددا تامین کرده و آن را ذخیره نماید. البته این باتری هنوز به مرحله نهایی از طراحی نرسیده است و در حال حاضر تنها می‌تواند یک فن برقی یا یک لامپ ال‌ای‌دی را برای مدت زمانی نزدیک به سی ثانیه فعال نگاه دارد ولی نوع رویکرد فناوری آن‌ می‌تواند آینده باتری‌های جهان را رقم بزند.

تیر/ایتنا

 

تامین نصف برق اروپا تا 2030 از انرژی های تجدیدپذیر

 

به گزارش گاردین، تحقق برنامه قاره سبز در ارتباط با انرژی الکتریکی اکنون نیازمند همکاری تمامی کشورهای اتحادیه اروپا است.اتحادیه اروپا برای دستیابی به اهداف کاهش تغییرات جوی و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای اقدام به تولید الکتریسیته از انرژی پاک کرده است ولی برای تحقق آن در سال ۲۰۳۰ / ۱۴۰۹ نیاز دارد که به نصب مولدهای برق بدون کربن خود سرعت ببخشد. اتحادیه اروپا هدف تولید ۵۰ درصدی برق پاک را از سال ۱۹۹۰ / ۱۳۶۹ آغاز کرده است و این هدف می‌بایست در تمامی شاخه‌های صنعت از قبیل حمل‌ونقل، کشاورزی و ساختمان‌سازی که نیاز چندانی به برق ندارند نیز رعایت شود. در حال حاضر یک‌چهارم (۲۵ درصد) از برق اروپا، از انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک تهیه می‌شود.اولیور جوی، سخنگوی انجمن انرژی باد در ارتباط با اهداف سال ۲۰۳۰ / ۱۴۰۹ می‌گوید: برخی از کشورها از زمان برنامه‌ریزی عقب افتاده (به‌عنوان‌مثال کشورهای هلند، فرانسه و انگلستان) و برخی نیز از دیگر کشورها سبقت گرفته‌اند. برای رسیدن به هدف نیاز به راه‌اندازی سیستمی برای کنترل و مدیریت سرعت کشورها در انجام پروژه‌ها است.یان دانکان، یکی از اعضای پارلمان اروپا هشدار می‌دهد که برای جلوگیری از هرج‌ومرج مالیاتی در ارتباط با تغییر نوع انرژی‌ها، مسئله مالیات قبل از بهره‌برداری طرح به‌طور کامل تنظیم و هماهنگ شود؛ چراکه به اعتقاد وی اگر مسئله مالیات مشخص نشود، کل پروژه با شکست روبرو خواهد شد. مزیت موجود در برنامه تولید ۵۰ درصد از انرژی کل اروپا از انرژی‌های تجدیدپذیر این است که بین کشورهای اتحادیه اروپا انرژی انتقال پیدا می‌کند و دیگر نیازی به باتری برای ذخیره انرژی‌های اضافی نیست. البته این موضوع بخشی دیگر از برنامه‌های آینده اروپا به‌حساب می‌آید.

تیر/برق نیوز

برق ارزان، عامل استقبال نشدن از انرژی‌های نو

مدیرعامل سازمان انرژی‌های نو ایران (سانا) با تاکید بر اینکه قیمت برق در کشور ما ارزان است، گفت: به‌ همین دلیل کمتر از انرژی‌های تجدیدپذیر استقبال می‌شود.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا با تاکید بر اهمیت صرفه‌جویی انرژی در کشور گفت: متاسفانه با وجود ظرفیت بالای ایران در منابع انرژی، همچنان گامی عملیاتی برای گسترش استفاده از انواع انرژی در کشور وجود ندارد.

مدیرعامل سانا شهرداری‌ها و راهنمایی و رانندگی استان‌های مختلف را پیشگامان استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر عنوان کرد و گفت: هم‌ اکنون برای تامین نور بوستان‌ها، چراغ‌های راهنمایی و همچنین گرمای برخی ساختمان‌های اداری این دو نهاد از منابع تغذیه خورشیدی استفاده می‌شود که همین شیوه توانسته است در کاهش مصرف برق توسط این ارگان‌ها موثر واقع شود.

وی هزینه نصب یک دستگاه تامین‌کننده انرژی برای مصارف خانگی را 8 میلیون تومان عنوان کرد و افزود: دولت در این زمینه 4 میلیون کمک بلاعوض پرداخت می‌کند و مردم می‌توانند به این شکل 30 درصد مصرف برق خود را کاهش دهند. همچنین عمر مفید این دستگاه‌ها 25 سال است و در نور کم نیز قابل استفاده‌اند.

تیر/آنا

موفقیت دانمارک در تامین برق مصرفی خود از طریق نیروگاه‌های بادی

کشور دانمارک یکی از کشورهای پیشرو در زمینه‌ی استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است. این کشور طی هفته‌ی گذشته موفق شد ۱۱۶ درصد مصرف برق ملی خود را با استفاده از توربین‌های بادی تولید کند و مقدار مازاد آن را نیز به کشوهای نروژ، آلمان و سوئد صادر کرد؛ این دستاورد نشان می‌دهد جهانی که تمام انرژی خود را با استفاده از منابع تجدیدپذیر تامین می‌کند، خواب و خیالی دور از دسترس نیست؛ نیروگاه‌های بادی دانمارک هنگام رسیدن به این سطح از تولید انرژی حتی با ظرفیت کامل (۴.۸ گیگاوات) خود نیز کار نمی‌کردند. انرژی باد و دیگر منابع تجدیدپذیر همچنین می‌توانند راه حل از بین بردن آلودگی‌های کربنی باشند و در زمان بالا رفتن مصرف نیز به عنوان منابع کمکی مورد استفاده قرار گیرند.

دانمارک مدت‌هاست که به عنوان یکی از پیشگامان عرصه‌ی استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان شناخته می‌شود.

این کشور که کمتر از ۶ میلیون نفر جمعیت دارد با توافق جامع سیاسی، ساخت نیروگاه‌های بادی جدید را با این هدف افزایش داد که تا سال ۲۰۲۰ نیمی از برق مصرفی خود را با استفاد از منابع تجدیدپذیر تامین کند. آن‌ها همچنین در سال ۲۰۱۴ اعلام کردند قصد دارند تا سال ۲۰۵۰ استفاده از سوخت‌های فسیلی را نه تنها برای تولید برق بلکه در بخش حمل و نقل نیز به طور کلی متوقف کنند. موفقیت کنونی در زمینه‌ی تولید برق از نیروی باد می‌تواند این کشور کوچک کم جمعیت را به هدفی که در ابتدا بسیار بلندپروازانه به نظر می‌رسید نزدیک‌تر کند.

 

 

1396/01/20 - 19:39:25
برچسب هاي خبر :



شما اولين نفري باشيد كه نظر ارسال مي كند.

فرم ثبت نظر

نام و نام خانوادگی
ایمیل
وبلاگ
نظر و کامنت
كد امنيتي